ΑΝ ΗΜΟΥΝ ΕΡΓΟ ΤΕΧΝΗΣ...

Πιότερο επιθυμώ να δω παρά να πω
Κ.Π.ΚΑΒΑΦΗΣ

Ορισμένα πράγματα μας επιβάλλονται, μας ορίζουν, θα μπορούσα να πω, με τρόπο μυστήριο, χωρίς να μπορούμε να εξηγήσουμε το πως και το γιατί. «Το Έργο Αγέρωχο ρουφάει 10 ζευγάρια μάτια»1, θα έλεγε η Μιλένα Σπανού, πολύτιμη φίλη του διαδικτύου.

Αν ήμουν έργο τέχνης θα επέλεγα να ήμουν το «Fifty days at Iliam»2 του Cy Twombly, ένα σχέδιο του Joseph Beuys της δεκαετίας του 1950, ένα έργο με σταυρό του Antoni Tapies, ένα έργο «τυφλής ζωγραφικής» του Lazongas.

Θα μπορούσα ακόμη να ήμουν ο «Άστεγος»3 του Ανδρέα Λόλη, το «Up idiot»4 του Πάνου Παπαδόπουλου, «Το Ιερό Εσωτερικό του Στρατιώτη της Παπικής Φρουράς»5 του Εμμανουήλ Μπιτσάκη, κάποιο έργο από τη σειρά «Blinky Palermo»6 του Γιώργου Κόντη ή έργο από την ενότητα «Atem Speicher»7 του Κωνσταντίνου Δρέγου.

Αυτή είναι η ομορφιά της τέχνης. Τα καλά έργα σου επιβάλλονται. Το καταλαβαίνεις από το σφίξιμο στο στήθος. Τα βλέπεις και δεν μιλάς. Είναι δύσκολο να ειπωθεί με σαφήνεια αυτό που έχει ιδωθεί.
τρέλα-
  τρέλα να-
    να-
      πώς να πω-
        τρέλα που από το-
          από τότε που-
            τρέλα από τότε που αυτό το-
              ιδωμένο-
                τρέλα ιδωμένο αυτό που-
                  ιδωμένο-
                    τρέλα ιδωμένο αυτό το-
                      το-
                        πώς να πω-
                          αυτό εδώ το-
                            αυτό εδώ- ………..

Το παραπάνω κείμενο είναι απόσπασμα από το μονόπρακτο του Σάμουελ Μπέκετ «Πώς να πω», σε μετάφραση Δαμιανού Κωνσταντινίδη, το τελευταίο που δημοσίευσε ο Μπέκετ, λίγους μόνο μήνες πριν πεθάνει.

Δεν γνωρίζω πώς να μιλήσω για το απροσδόκητο της δημιουργίας.

Χρίστος Χριστοφής


    1. Μιλένα Σπανού, Η Αληθινή Λίρα [Αντίστροφο Σενάριο]
    ↩︎
    1. Fifty days at Iliam, Cy Twombly, 1978, λάδι, λαδοπαστέλ, μολύβι σε καμβά, 10 τεμ., ολική διάσταση: 300x2582 εκ.
    ↩︎
    1. Άστεγος, 2009, γλυπτό από μάρμαρο, 42x118x36 εκ.
    ↩︎
    1. Up idiot, 2014, μαρκαδόρος σε καμβά, 100x70 εκ.
    ↩︎
    1. Το Ιερό Εσωτερικό του Στρατιώτη της Παπικής Φρουράς, 2010, τέμπερα σε χαρτόνι, 31x25 εκ.
    ↩︎
    1. Blinky Palermo series, 2014, εγκαυστική σε ξύλο, 27x21 εκ. το καθένα
    ↩︎
    1. Atem Speicher (δεξαμενή αναπνοών), 2016, μικτή τεχνική, καμβάς σε χαρτόνι, 38x28 εκ. περίπου το καθένα δημιουργούμεν ηδονήν».
    ↩︎