ΤΟ ΠΙΚ ΑΠ

Ένα συλλεκτικό περιοδικό τέχνης Από τον Δεκέμβριο του 2007 κυκλοφορεί εκτός εμπορίου, σε περιορισμένο κύκλο καλλιτεχνών και φιλότεχνων, το μηνιαίο περδιοδικό ΠΙΚ ΑΠ. Εμπνευστής και δημιουργός του ο εικαστικός καλλιτέχνης Νίκος Κρυωνίδης.

Κάθε τεύχος κυκλοφορεί σε 45 αριθμημένα και υπογεγραμμένα αντίτυπα και αποτελείται, από 20 σελίδες, μαζί με τα εξώφυλλα, δεμένες στο χέρι με χρωματιστό σπάγγο. Περιλαμβάνει σχέδια, κολάζ, φωτογραφίες, ακόμα και μικροαντικείμενα, με εμμονή εμπνευσμένα από το πικάπ-συσκευή, φτιαγμένα με οικονομία και συντομία. Η ελάχιστη προσπάθεια για το μέγιστο αποτέλεσμα, όπως θα έλεγε ο Καντίνσκι. Κείμενα δεν υπάρχουν, ή πιο σωστά, δεν υπάρχουν κείμενα που να διαβάζονται. Ρευστά χειρόγραφα του καλλιτέχνη μιλούν τη δική τους γλώσσα και οι λέξεις προσλαμβάνονται από τον αναγνώστη-θεατή σαν στοιχεία του έργου. Στα πρώτα τεύχη προσπάθησα να αποκρυπτογραφήσω το κείμενο αλλά κατόρθωσα μόνο να διαβάσω μερικές λέξεις και λίγες σύντομες φράσεις. Θυμήθηκα τότε την ταφόπλακα του Λεύκιου στο ποίημα του Καβάφη «Εν τω μηνί Αθύρ». Αν μπορούσε να διαβαστεί το χειρόγραφο κείμενο του Κρυωνίδη, στην καλύτερη περίπτωση θα αποτελούσε μόνο ένα καλογραμμένο, ενδιαφέρον, βαθυστόχαστο ίσως, λογοτεχνικό κομμάτι. Τώρα σαν ίχνος γραφής αλλά και νοήματος μεταλλάσσεται σε έργο τέχνης. Εξ άλλου το νόημα υπάρχει πάντα εκεί, μέσω του ίχνους του. Καλύτερα έτσι.

Ο Γιάννης Παπαϊωάννου (αρχιτέκτονας, ιστορικός της τέχνης, Δρ.ΕΜΠ) σε παλαιότερο κείμενό του αναφέρει, μεταξύ άλλων για τον καλλιτέχνη: «Το ζωγραφικό του έργο, καθαρά χειρονομιακό και αφηρημένο, παραπέμπει στα στοιχεία του ίχνους και της γραφής, με πολλές εκλεκτικές συγγένειες προς τον C.Twombly. Με αυτοσχέδιους ρυθμούς και απρόοπτες μεταμορφώσεις του ρευστού αποδρά σε διαδικασίες παιχνιδιού, οριακά απελευθερωμένες από πολιτισμικές προθέσεις. Στο ίδιο πνεύμα επεκτείνει στη συνέχεια τις αναζητήσεις του με αντικείμενα-παιχνίδια σε ευφάνταστες συναθροίσεις».

Ο Κρυωνίδης είναι ένας ταλαντούχος και πολύ ιδιαίτερος εικαστικός καλλιτέχνης με συνέπεια σε ό,τι δημιουργεί. Το παραπάνω κείμενο του Παπαϊωάννου θα μπορούσε να είχε γραφτεί σήμερα με αφορμή την έκδοση του περιοδικού.

Θα αποκαλούσα με ευκολία το ΠΙΚ ΑΠ έργο «πολλαπλό πρωτότυπο» αφού κάθε σελίδα του δεν μπορεί παρά να είναι διαφορετική από την αντίστοιχη κάθε αντίτυπου.

Σύντομα μετά την κυκλοφορία του περιοδικού ξεκίνησαν και οι καλλιτεχνικές συνεργασίες. Το τεύχος Νο.3 περιλαμβάνει έργο του Γιώργου Τσεριώνη, το Νο.4 του Μεγακλή Ρογκάκου και το Νο.5 της Π.Βρελιανάκη. Το ίδιο τεύχος (Νο.5) συνοδεύεται από το CD «Ο Νίκος Κρυωνίδης συναντά τον Κώστα Καριωτάκη - 9 τραγούδια». Η ηχογράφηση έγινε στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Απολαύσαμε τον καλλιτέχνη να τραγουδά.

Το τεύχος Νο.6 (Μάιος 2008) είναι αφιερωμένο στην έκθεση-εγκατάσταση του Νίκου Κρυωνίδη στη γκαλερί Manifacture στα Εξάρχεια. Πάνω από 40 βαλιτσάκια πικάπ βρίσκονται στο δάπεδο και ομοιώματα ζώων περιστρέφονται πάνω στα πλατό ενώ ακούγονται θρυλικά τραγούδια από δίσκους 45 στροφών. Το ίδιο τεύχος περιλαμβάνει CD με 26 τραγούδια που αγαπήθηκαν πολύ.
Αναμένομε με ενδιαφέρον τα επόμενα τεύχη.

Χρίστος Χριστοφής
Ιούνιος 2008